Stala se mi taková milá věc.

Nad skleničkou vína jsem se před kamarádkou v Německu rozpovídal o plavání metodou úplného ponoření – Total Immersion (TI). Vyprávění ji zaujalo natolik, že jsme se podívali i na pár plaveckých videí a po hodince povídání vlastně znala základní principy metody. Byl to pro ni zcela nový přístup k plavání. Bral jsem to jako uzavřenou věc, jenom přece je to žena od dvou malých velmi živých dětí a najít si ještě čas na plavání, mi u ní nepřišlo reálné.

Ta milá věc se stala o dva dny později, kdy mi přišla pozdě v noci sms zpráva. Milé bylo zejména to, že ji zřejmě metoda a můj pohled na přístup k plavání zaujal natolik, že si našla čas a sama se vrhla do zkoumání tohoto způsobu výuky plavání.

Daniela se ptá: Co je pohonem při plavání?

Tak jsem dnes zkoušela plavat podle metodiky Total Immersion 🙂 Bylo to příjemné a dopředu jsem se pohybovala, i když pomalu.

Co je vlastně pohonem, když ne primárně ruce a nohy, jen to naklánění těla?

Jakub odpovídá, co je pohonem při plavání a jak plavat účinně.

Vnímání rychlosti v bazénu.

Díky za milou zprávu. Nutno říci, že při posuzování rychlosti plavání je třeba nedat na subjektivní pocity. 🙂 Tím, že při efektivním plavání není takový výdej energie, tak se často zdá, že to nejede ta k rychle. Ale pokud poplaveš starým (klasickým) stylem a najdeš si v bazénu nějakého člověka pro srovnání, tak uvidíš, že i při plavání TI cvičení neplaveš o tolik pomaleji.

Plavu lehce, zběsile nekopu a přesto plavu, jak to?

Ano, tím motorem je vlastně naklánění těla a jeho rotace, která vychází ze středu těla s velkým zapojením práce boků. Jde zároveň o přenos váhy z jednoho boku na druhý. Samozřejmě se na tom podílí i impulzy nohou, což je nezanedbatelná část energie i s prací paží, ale není to primární pohon, na který se chceme soustředit. Jde o celkovou souhru těla a hlavně mysli – soustředit se na činnost, kterou dělám s úzkým zaměřením pozornosti.

Fyzikálně si plavání lze představit jako “precesi” – pohyb “rotující káči”. Jen ten pohyb není stále ve stejném směru dokola, ale jde o půlkruhový pohyb z boku na bok. Pozn. red.: Pokud si to nepředstavíte nevadí, Daniela je technicky zaměřené se specializací na stavební fyziku, proto ten příměr 🙂 

Kam směřovat pozornost?

Pozornost při přenosu váhy je směřována na dopředný pohyb. Protažení vedoucí ruky dopředu a posunutí se kolem dříve vedoucí ruky, která je “zakotvena – zachycena” na místě ve vodě. Na místo běžného soustředění se na hrabání rukama dozadu a odtlačování vody při záběru. Je řada cvičení, ze kterých je zachycení vody a dopředný impulz dobře cítit a člověk to na sobě rychle pochopí.

Plavte hlavou, žijte tělem.
Jakub

Jakub Běžel
jakub@plavmechytre.cz
Certifikovaný trenér Totální plavání, Kralupy

Jak je to s tím pohonem při plavání?